Ja, herregud, jag drivs till vansinne av understimulans. Hade önskat att undervisningen kunde ske på såväl snabbare som högre nivå. Seriöst, i måndags körde läraren en powerpoint och sa uttryckligen "detta vill jag inte att ni antecknar". Varför? För att den biten låg på högre nivå än E (dvs godkänt) WHAT. THE. ACTUAL. FUCK?!
Och ja, jag hoppas också att det hjälper. Känns som att jag borde kunna disponera min studietid bra mycket bättre nu, samt överlag få bättre hälsa eftersom jag slipper känna stress konstant. Att sitta där hela dagarna har för mig varit likvärdigt med att någon säger åt mig att "Ok, nu ska du måla den här väggen!" "Gött", tänker jag, och griper efter penseln. Men så ba: "Nä, innan du börjar måla måste du stirra på väggen i sex timmar" Och vad händer med arbetslusten då, månne? Jo, den dör.
Pluggar du på komvux? Folkhögskolor är bra om en uppskattar den sociala biten av studier och en fin sammanhållning i undervisningsgruppen (jag brukar dock känna mig obekväm i alla fall), däremot är folkhögskolor snäppet segare än komvux. Fin sammanhållning + långsammare takt - därför brukar folkhögskolor ofta rekommenderas. Jag gillar dock komvux bättre då det är mer resultatinriktat.
När jag började på en folkhögskola - de första två veckorna handlade bara om att "lära känna varandra" och umgås, och visst det kanske en del tycker är trevligt, men snark detta är två veckor av mitt liv som jag planerat att göra något vettigt av. Jag vill ju komma framåt i studierna, inte sitta på en stubbe i en skog och krystat sjunga Kumbaya My lord i grupp med människor jag inte känner eller ens vet om jag vill lära känna.
Okej, just det kanske kan vara kul ibland (

), men att sjunga Kumbaya på en stubbe i en skog är i min värld inte synonymt med att plugga.